מחקר בעכברים מצא כי תוספת של כורכומין משפרת את התסמינים הקשורים לתהליך ההזדקנות במערכת הלב וכלי הדם



By Jessica Patella, ND abstracted on June 27, 2013 from “Curcumin ameliorates arterial dysfunction and oxidative stress with aging” from the 48th volume in 2013 of Experimental Gerontology


 

מחלות לב וכלי דם הן הגורם העיקרי למוות בארצות הברית (1,2). אחד מגורמי הסיכון העיקריים למחלות לב וכלי דם הוא ההזדקנות (1,2). מחקר שנעשה לאחרונה בעכברים מצא כי תוספת של כורכומין משפרת את התסמינים הקשורים לתהליך ההזדקנות במערכת הלב וכלי הדם (1).
כורכום הינו תבלין נפוץ  במטבח ההודי וברפואה האיורוודית המסורתית (3). הכורכום נחשב לצמח בטוח לשימוש וכתבלין לבני אדם הוכח כבעל אפקט נוגד חמצון בגוף (1,3). תהליכי החמצון בגוף נחשבים לגורמים העיקריים בתהליך ההזדקנות. במחקר זה, נבדקה יעילותו של הכורכום כנוגד חמצון המשפיע על תהליך ההזדקנות בעכברים והקשרו למערכת הלב וכלי הדם (1).
 
המחקר כלל עכברים צעירים (4-6 חודשים), אשר הושוו לאדם בן 25, ועכברים בוגרים
(26-28 חודשים) אשר הושוו לאדם בן 75 (1).

העכברים חולקו לארבע קבוצות:
קבוצת ביקורת: עכברים צעירים (n = 5)
קבוצת כורכומין: עכברים צעירים (n = 7)
קבוצת ביקורת: עכברים בוגרים (n = 10)
קבוצת כורכומין: עכברים בוגרים (n = 10)
 
בקבוצות הכורכומין קיבלו תוספת כורכומין בתזונה היומית במינון שווה ערך ל 14-19 גרם למשקל אדם של 60 ק"ג, ואילו קבוצת הביקורת קיבלה את אותה התזונה, אך ללא תוספת הכורכומין. המחקר נמשך 4 שבועות (1). 
בתחילת המחקר, כצפוי נראו יותר סימני הזדקנות במערכת הלב וכלי הדם בעכברים הבוגרים, ערכים שמדדו את נוקשות העורקים (שנמדדו על ידי מהירות גל דופק של אב העורקים) היו גבוהים יותר בעכברים הבוגרים (448 +/-15 vs. 349 +/- 15 cm/s) לאחר 4 שבועות, העכברים הבוגרים שקיבלו בתזונתם תוספת כורכומין הראו את אותן התוצאות כמו העכברים הצעירים (386 +/- 15 cm/s; p<0.05) נראה שיפור באלסטיות של העורקים, גורם חשוב בבריאות הלב וכלי הדם (1) .
 
סימן נוסף המעיד על ההזדקנות הוא תפקוד לקוי של האנדותל. האנדותל הוא שכבת ציפוי פנימי בכלי הדם ובעורקים. כאשר הוא אינו מתפקד כראוי, העורקים לא מתרחבים כראוי, דבר אשר יכול לגרום ללחץ דם גבוה (1). בקבוצת הכורכום השתקם תפקוד האנדותל בעכברים הבוגרים לרמות שנמצאו בעכברים הצעירים, לאחר 4 שבועות של תזונה בתוספת כורכום. (התרחבות עורק מושרה אצטילכולין תלוי האנדותל) (92 + / -2 %, p <0.05)
אצל אף אחד מקבוצת העכברים הצעירים בתוספת הכורכומין, לא נצפו שינויים בתוצאות, מנקודת ההתחלה ועד שבוע 4, דבר המצביע על כך שהכורכומין השפיע רק על העכברים המבוגרים, ככל הנראה על ידי הפחתת תהליכי החמצון בגוף (1).
 
לסיכום, נראה כי תוספת כורכומין משפרת סימנים חשובים הקשורים להזדקנות במערכת הלב וכלי הדם, כגון: התקשות של העורקים ותפקוד האנדותל בעכברים. זהו המחקר הראשון שמראה כי תוספת כורכומין יכולה לצמצם ואף לשפר מצב של התקשות עורקים ותפקוד לקוי של האנדותל הקשורות לגיל (1). זהו מחקר המספק דרך אפשרית להפחתת סיכון מחלות לב וכלי דם ( 1).

יש צורך במחקרים נוספים בעתיד על מנת לבסס את התוצאות גם בבני אדם.
 

REFERENCES:

1.       Fleenor B, et al. Curcumin ameliorates arterial dysfunction and oxidative stress with aging. 2013 Experimental Gerontology 48: 269-276. 

2.       Roger, V.L., et al. Heart disease and stroke statistics 2012 update: a report from the American Heart Association. 2012 Circulation 125, e2–e220.

3.       Miriyala, S., et al. Cardioprotective effects of curcumin. 2007 Adv. Exp. Med. Biol. 595, 359–377