מצב המוגדר כפרופיל שומנים בדם גבוה מהנורמה (טריגליצרידים וכולסטרול).
הפרעה ברמות השומנים בדם באה לידי ביטוי בערכי LDL גבוהים (ליפופרוטאין המצטבר בדפנו העורקים), ערכי HDL נמוכים וטריגליצרידים גבוהים. 


שרונה גבאי, דיאטנית קלינית B.Sc RD

לעיתים הפרעה זו הינה חלק מתסמונת מטבולית ומהווה גורם סיכון לתחלואה ותמותה על-רקע מחלות לב וכלי דם.
הטריגליצרידים נוצרים בעיקר מעודפי פחמימות וסוכרים שלא נוצלו לייצור אנרגיה לפעילות השוטפת של הגוף. עודפי הפחמימות והסוכרים הופכים לטריגליצרידים, ואלו עוברים בזרם הדם ונאגרים בתאי השומן בגוף.

שני שלישים מהכולסטרול מיוצרים בכבד ושליש נוסף מקורו במזון עתיר שומנים שאנחנו אוכלים. לכולסטרול תפקיד חשוב בתפקוד התקין של תאי הגוף. הוא מהווה מקור לייצור וויטמין D והורמוני מין, משמש ליצירת חומצות מרה העוזרות בעיכול המזון, מהווה מרכיב חיוני בקרומי התאים ובמעטפת תאי עצבים. עם זאת,קיים קשר הדוק בין חוסר איזון ברמות הכולסטרול בדם ובין סיכון מוגבר להתפתחות אירועים לבביים, ושבץ על רקע טרשת עורקים.

הכולסטרול ה"טוב" והכולסטרול ה"רע":

שומני הדם נישאים בזרם הדם בתוך חלקיקים שהם שילוב של חלבונים ושל שומנים (ליפופרוטאינים). החלקיק שנושא את רוב הכולסטרול לתאי הגוף נקרא LDL. הוא מכונה "הכולסטרול הרע" מאחר שהוא זה ששוקע בדפנות של כלי הדם וגורם להתפתחותה של טרשת העורקים.החלקיק הנושא את עודפי הכולסטרול מתאי הגוף בחזרה לכבד נקרא HDL. הוא מכונה "הכולסטרול הטוב" היות שפעולתו הפוכה מפעולת ה־LDL.

ממה נגרמת היפרליפידמיה ומה הסכנות הנובעות ממנה?

בדרך כלל משילוב של גנטיקה ושל אורח חיים ותזונה שאינה מאוזנת.
להיפרליפידמיה אין בדרך כלל תסמינים, אבל מצב זה  ובמיוחד רמות גבוהות של כולסטרול מסוג LDL עלול בהדרגה להוביל לטרשת עורקים - מחלה שסותמת בהדרגה את העורקים החשובים ברקמות הלב , במוח ובכליות ועלולה להוביל להתקף לב, לשבץ מוחי ולמחלות של כלי דם פריפריים באזור הגפיים בשל ליקוי של אספקת חמצן לרקמות השונות.

טיפול:

הקו הראשון לטיפול בהפרעות שומנים בדם  מתייחסת לשינוי אורח החיים ולאיזון המקור האקסוגני. כלומר- חיצוני וכולל סיגול הרגלי תזונה בריאים ,פעילות גופנית סדירה וירידה במשקל . במקביל יש להימנע מגורמי סיכון נוספים שפוגעים בכלי הדם ובלב כמו עישון. עם זאת, דיאטה דלת שומן תוכל להוריד את שיעור הכולסטרול הרע בכ־15% לכל היותר מאחר וגם לגורמים גנטיים ולמחלות כרוניות כגון סוכרת השפעה רבה על רמות השומנים בדם. במקרים בהם הגוף זקוק לאיזון משמעותי , הטיפול התרופתי יעיל ברוב המקרים לטיפול בהיפרליפידמיה שמקורה אנדוגני, אולם קשור בתופעות לוואי: ירידת רמת קו אנזים  Q10 , חולשה, כאבי שרירים, פגיעה ברקמת הכבד ,נזק למערכת העצבים ההיקפית ועוד.

להורדת רמת הטריגליצרידים בדם מומלץ להוריד את שיעור הפחמימות והסוכרים בתזונה וכן להקפיד על פעילות גופנית סדירה לפחות 2-3 פעמים בשבוע. בנוסף, הדרך להעלות את רמות "הכולסטרול הטוב" (HDL) היא בעיקר באמצעות פעילות גופנית.

מגוון תוספי התזונה שחברת מרשל מציעה, הינו מהגדולים בארץ, כ- 300 מוצרים, המחולקים ל-4 מותגים:

נוטריקר: ליין המוצרים הגדול והרחב של החברה, מותג הבית שלנו ומושא גאוותנו. מאופיין בחומרי גלם הנחשבים פורצי דרך ומגובי מחקר, חומרים בעלי ספיגה משופרת וטכנולוגיות ייצור מתקדמות. ליין רחב המציע פתרונות כמעט לכל צורך ודרישה. למעבר לחנות - לחצו כאן >>>

GS Sport: מן המותגים הותיקים בשוק תוספי התזונה המקצועיים המיועדים לספורטאים. מוצרי המותג כולם מיוצרים לפי אמות מידה מוקפדות ביותר, תוך עמידה בתקני ייצור וניהול איכות מחמירים. למעבר לחנות - לחצו כאן >>>

מנטה קליניק: בבסיס כל פורמולה עומד ידע מקצועי רב שנים, מושקע מאמץ מחשבתי רב ומושם דגש על תהליכי ייצור מקוריים, מורכבים וממושכים, להבטחת מקסימום ספיגה ופעילות. והתוצאות? בהתאם! כל מוצרי מנטה קליניק כשרות בד"צ העדה החרדית. למעבר לחנות - לחצו כאן >>>

PureFit: חטיפים המכילים חלבון צמחי- 18 גרם חלבון לחטיף! החטיפי חלבון מגיעים ב- 6  טעמים נפלאים. כל  החטיפים  הינם ללא  גלוטן, ללא  הנדסה  גנטית, ללא  ממתיקים  מלאכותיים, מתאימים  לטבעונים, תוצרת  ארה"ב, כשר פרווה. למעבר לחנות - לחצו כאן >>>